חורחה סמפאולי/דגש

כנסו לעמוד הפייסבוק "הבלוג של מתן גילור", לחצו על like וקבלו עדכון על כל פרסום חדש. אפשר גם בטוויטר https://twitter.com/matangilorblog.

או פשוט הירשמו בפינה השמאלית עליונה וקבלו עדכונים הישר לתיבת הדואר האלקטרוני.

***

חורחה לואיס סמפאולי מוז'ה היה כדורגלן צעיר, מוכשר ונלהב. הוא נולד וגדל בעיירה ארגנטינאית קטנה בפרובינציית סנטה בשם קסילדה. כשהיה בן 17, שנת 1977, התקבל לקבוצת הנוער של ניואל'ס אולד בויס מהעיר רוסאריו. ניואלס היא אחת הקבוצות הגדולות בארגנטינה, כיום היא מוכרת, בין השאר, בתור זו שהציגה לעולם את ליאונל מסי. בחזרה לסיפור: בגיל 19 ספג הנער מהלומה, פציעה קשה ברגלו השביתה אותו ממשחק וחיסלה את הקריירה שלו.

 

חורחה חזר לקסילדה אך לא הסכים לוותר על כדורגל הוא המשיך לאמן בליגת חובבים אזורית, בתחילה אימן קבוצה מעיירת נעוריו "אפרנדיסס קסילדנסס" ולאחריה אימן קבוצה אחרת בשם "בלגרנו דה ארקיטו" איתה אף זכה באותה אליפות ליגת חובבים מקסילדה. נראה היה שבכך יסתכם הקשר של חורחה לואיס סמפאולי עם הכדורגל.

 

בשנת 1995 הורחק סמפאולי ממשחק חוץ, אבל המאמן הלהוט סירב לוותר על אימון קבוצתו, הוא טיפס על עץ וממנו צפה במשחק וחילק בצעקות הוראות לשחקניו שבאצטדיון המקומי. צלם של העיתון "לה קאפיטל" מהעיר רוסאריו שעבר במקום התרשם מהמחזה וצילם את סמפאולי על העץ. התמונה הודפסה בעיתון שהגיע לידיו של נשיא ניואל'ס אולד בויס אדוארדו חוסה לופס שקרא אליו את שחקן-הנוער-של-המועדון-לשעבר ובפיו הצעה: אימון קבוצת ארחנטינו דה רוסאריו, קבוצה מהליגה השלישית הנמצאת בקשר עם ניואלס ומספקת למועדון שחקנים. כמעט קבוצת מילואים בלתי רשמית. עדיין לא מדובר על כדורגל מקצועי, אבל יותר קרוב לדבר האמתי מ"בלגרנו".

סמפאולי על העץ

סמפאולי על העץ – התמונה מהעיתון

 

סמפאולי נענה להצעתו של לופס ואימן את הקבוצה מספר שנים עד לשנת 2001. בינואר 2002 הגיעה סוף-סוף הצעה אמתית מקבוצה פרואנית, מהעיר צ'יקלאיו, המשחקת בליגה הראשונה בפרו. סמפאולי קיבל את ההצעה בשתי ידיים ולראשונה, באיחור של 23 שנה, היה לסמפאולי חלק בכדורגל מקצועי. הקדנציה שלו בקבוצתו המקצועית הראשונה לא  הייתה הצלחה מסחררת, הוא הפסיד חמישה מתוך שמונת משחקיו, ניצח רק אחד ופוטר מהמועדון במאי. אך לא היה זה סוף הדרך, כעבור חודש הגיעה הצעה אחרת מקבוצה פרואנית בשם "ספורט בויס" בה נחל סמפאולי הצלחה רבה יותר. הוא נשאר במועדון גם בשנת 2003 והמשיך לקריירת אימון יציבה בקבוצות מפרו, צ'ילה ואקוודור. ב-2011 הגיע סמפאולי לאחת מקבוצות הפאר של צ'ילה "אוניברסידד דה צ'ילה".

 

את אוניברסידד הוא הצעיד להצלחה מסחררת: זכייה בשלוש אליפויות רצופות, שתיים ב-2011 ואחת נוספת ב-2012 (בכמה מהליגות בדרום אמריקה הליגה מחולקת לשני חלקים) וזכייה בגביע סודאמריקנה ב-2011. כל אלו שכנעו את התאחדות הכדורגל הצ'יליאנית להפקיד בידיו את הנבחרת הלאומית בתקופת תור הזהב שלה, עם שחקנים כמו וידאל ואיסלה מיובנטוס ואלכסיס סאנצ'ס מברצלונה, ונתנו לסמפאולי הזדמנות להראות את עצמו על "הבמה הגדולה מכולן" – גביע העולם בכדורגל.

 

את ההמשך אתם יודעים, צ'ילה העפילה למונדיאל, ויחד עם סמפאולי נצחה את שני משחקיה הראשונים, מול אוסטרליה ומול אלופת העולם המכהנת – ספרד, והבטיחה מקום בשמינית הגמר. הערב, תיאבק מול הולנד על המקום הראשון בשלב הבתים.

כתיבת תגובה