איסור חלוקת רווחים – הכצעקתה?

תוצאת תמונה עבור דיבידנד תמונות

היכנסו לעמוד הפייסבוק "הבלוג של מתן גילור", לחצו על like וקבלו עדכון על כל פרסום חדש. אפשר גם בטוויטר https://twitter.com/matangilorblog.

או פשוט הירשמו בפינה השמאלית עליונה וקבלו עדכונים הישר לתיבת הדואר האלקטרוני.

***

זולת מתי מעט, כיסוי הפן הכלכלי-חוקי של תקשורת הספורט בישראל אינו אידאלי, בלשון המעטה. על תקשורת חוקרת ונשכנית (בניגוד לצעקנית) אין בכלל מה לדבר.

אחת הטענות הרווחות בתקשורת הספורט, שלצערי שלחה גרורותיה גם לכותבים איכותיים (הטענה, לא התקשורת), הינה שחלוקת רווחים בכדורגל הישראלי הינה אסורה, ולכן, גם אם ימצא מי שיצליח להפוך קבוצה ישראלית לרווחית הוא לא יוכל ליהנות מפירות ההשקעה במישור האישי באופן ישיר. מכך נובע שלמשקיעים כלל אין אינטרס להפוך את הקבוצה לרווחית וכך נמנעות מאיתנו קבוצות כאלה.

ברשותכם, אשים בצד את הרגולציה שכן או לא מקשה על היכולת של משקיע להפוך קבוצה ישראלית לרווחית. כמו כן, אשים בצד את העניין שחלק מהמשקיעים דווקא מרוויחים לא רע בכלל מהכדורגל הישראלי. הן אם באופן ישיר (למשל טובות הנאה לקרובים ומקורבים או רווח בעת מכירת הקבוצה) ובין אם באופן עקיף (למשל פרסום לעסקים הפרטיים ויצירת קשרים עסקיים).

האם הטענה שגויה? האם ניתן לחלק רווחים בכדורגל הישראלי?

בגדול התשובה חיובית. בקטן, בואו נצלול פנימה.

*

קבוצת כדורגל בישראל היא פיקציה. משהו שלא ניתן להגדירו בצורה מדויקת. קיים נכס שנקרא זכויות ניהול של קבוצת כדורגל. הנכס הזה מוחזק בידי תאגיד מנהל (ולא אדם פרטי).

סעיף 3ב' לתקנון יסוד (כל התקנונים של ההתאחדות לכדורגל בישראל (ע"ר) – להלן: "ההתאחדות"): "כל החברות בהתאחדות חייבות להיות קבוצות בוגרים הרשומות כתאגיד ספורט עצמאי שלא למטרות רווח (עמותה או חברה שלא למטרות רווח או חברה לתועלת הציבור או שותפות רשומה של תאגידים כאמור)."

כלומר, קיים תאגיד (חבר בני אדם) אשר מחזיק בנכס זכויות הניהול של קבוצה.

ניתן לחלק תאגידים בישראל בצורה דיכוטומית וכמעט מדויקת לחלוטין לתאגידים שפועלים למטרת רווח (מטרות עסקיות) ותאגידים שאינם פועלים למטרת רווח (מטרות ציבוריות).

תאגיד שאינו פועל למטרת רווח אינו רשאי לחלק רווחים. אם ניקח דוגמה מחוק העמותות (רוב המלכ"רים בישראל מאוגדים כעמותות) סעיף 34ג'(א'): "עמותה אינה רשאית לבצע חלוקת רווחים לחבריה, במישרין או בעקיפין, לרבות למייסד העמותה, וכל חלוקת רווחים שבוצעה על ידה תיחשב לענין פרק זה כחלוקה אסורה."

כפי שראינו מסעיף 3ב' לתקנון יסוד, קבוצות חייבות להיות מנוהלות ע"י תאגידים שאינם למטרות רווח.

אך אם ממשיכים לקרוא מגיעים לסעיף 3ג': "על אף האמור בס"ק ב', קבוצה הנמנית על הליגות המקצועניות רשאית להירשם במסגרת תאגיד הפועל למטרות רווח…"

הווה אומר שאין כל בעיה תקנונית שזכויות הניהול של קבוצת כדורגל ישראלית תוחזקנה בידי תאגיד הפועל למטרות רווח, ובלבד שמדובר על קבוצה שמשחקת בליגה מקצוענית (נכון להיות מדובר על ליגת העל והליגה הלאומית בלבד).

יודגש כי רוב הקבוצות מנוהלות ע"י מלכ"רים, אבל רוב הקבוצות הגדולות והאהודות ביותר, בעלות הפוטנציאל הכלכלי הגדול ביותר (מכבי חיפה, מכבי תל אביב, בית"ר ירושלים ועוד) מנוהלות ע"י חברה עסקית לכל דבר ועניין, מבחינה משפטית (זולת סייג אחד לעניין מע"מ, בו אגע בטור נפרד).

*

אחרי שהסברנו את העניין הזה, בואו נבדוק מה צריך לעשות מאן דהוא כדי למשוך רווחים מקבוצה ישראלית:

השלב הראשון הוא כמובן להחזיק באמצעי השליטה (מניות במקרה של חברה) של תאגיד שפועל למטרות רווח.

השלב השני הוא שאותו תאגיד ירכוש את זכויות הניהול של קבוצת כדורגל בישראל.

השלב השלישי הוא עמידה במבחן הרווח ומבחן יכולת הפרעון לפי חוק החברות.

סעיף 302א' לחוק החברות: "חברה רשאית לבצע חלוקה מתוך רווחיה (להלן – מבחן הרווח), ובלבד שלא קיים חשש סביר שהחלוקה תמנע מן החברה את היכולת לעמוד בחבויותיה הקיימות והצפויות, בהגיע מועד קיומן (להלן – מבחן יכולת הפרעון)."

או בעברית: חברה יכולת לחלק אך ורק כסף שנרשם אצלה כרווח וכן אסור שהחלוקה תפגע ביכולת של החברה לשלם את חובותיה.

השלב הרביעי הוא עמידה בסעיף 13ב' לתקנון העברת זכויות ניהול בקבוצות כדורגל: "…רשאי תאגיד עסקי לחלק רווחים, בכפוף לקיום הון עצמי, מחושב לפי עקרונות חשבונאים מקובלים, שלא יפחת מ-150% מההון העצמי המינימלי של תאגיד, הקבוע בתקנון זה."

מהו אותו הון עצמי מינימלי? את זה מגדיר לנו סעיף 12: "ההון העצמי המינימלי של תאגיד, בהתאם לעקרונות החשבונאים המקובלים, לא יפחת מהסכומים המפורטים להלן: א. 10% מהתקציב המאושר ולא פחות מ-1.5 מיליוני ש"ח לקבוצה בליגת העל. ב. 10% מהתקציב המאושר ולא פחות מ-250 אלף ש"ח לקבוצה בליגה הלאומית."

במספרים: אפשר לחלק רווחים שלא יקטינו את הההון עצמי מ-15% מהתקציב השנתי המאושר או 2.25 מיליוני ש"ח לקבוצה בליגת העל ו-375 אלפי ש"ח לקבוצה בליגה הלאומית, הגבוה מבניהם.

ביצע פלוני אלמוני את כל 4 השלבים לעיל תוך עמידה בכל המבחנים וההגבלות, רשאי לחלק חלק מרווחי התאגיד המנהל של קבוצת כדורגל בישראל.

*

סיכום: כדי לחלק את רווחיה של קבוצת כדורגל בישראל צריך לנהל אותה באמצעות תאגיד עסקי, להפיק רווחים, לשמור על היכולת לפרוע את ההתחייבויות ולעמוד בהון עצמי מינימלי.

אז נחזור לשאלה בתחילת הטור: האם ניתן לחלק רווחים בכדורגל הישראלי? כן!

2 מחשבות על “איסור חלוקת רווחים – הכצעקתה?

  1. פינגבק: יתרונות הקיזוז – הבלוג של מתן גילור

  2. פינגבק: יתרונות הקיזוז / מתן גילור | Hoops

כתיבת תגובה