יומן מכבי (39) – הקצאת משאבים

היכנסו לעמוד הפייסבוק "הבלוג של מתן גילור", לחצו על like וקבלו עדכון על כל פרסום חדש. אפשר גם בטוויטר https://twitter.com/matangilorblog.

או פשוט הירשמו בפינה השמאלית עליונה וקבלו עדכונים הישר לתיבת הדואר האלקטרוני.

***

אחרי הניצחון 1:4 על הפועל עפולה:

אמנם תנאי הפתיחה שונים ולא במעט, ברם כבר אפשר לציין שברק בכר האפיל על מרקו בלבול לפחות בשלוש מתוך ארבע המסגרות. תחת אימונו, מכבי הגיעה מקום אחד גבוה יותר בגביע הטוטו, עברה שני שלבים יותר במוקדמות ליגת אירופה וכעת היא העפילה שלב אחד נוסף בגביע המדינה מעבר לשלב אותו השיגה בעונה שעברה, כשרגל עוד נטויה.

אפילו לגבי הליגה כבר די ברור שכבר ישיג שיעורי הצלחה גבוהים יותר, אבל יש מי שיראה הצלחה יותר מהעונה שעברה בתואר האליפות בלבד, בצדק או שלאו.

כמובן שאין פה ניסיון לגמד את בלבול, שקיבל מועדון בשפל עמוק והשיב אותו להיות מועדון מנצח.

*

כדרכי בקודש, אני לא מתכוון לסכם משחק נגד קבוצת ליגה שניה במפעל השני בחשיבותו בזירה המקומית והשלישי בחשיבותו בכלל.

הפעם אני מעוניין לדון בקצרה על הקצאת משאבים במועדון ספורט.

לפני מספר חודשים, הייתי עד לעימות סביב הקצאת המשאבים במועדון שחמט כלשהו.

אחד מחברי הועד קבל על כך שיותר מדי משאבים הולכים להדרכה על חשבון הקבוצה הבוגרת ובשל כך היא מאבדת את השחקן הטוב ביותר שלה.

[במאמר מוסגר אציין שהיו לו גם טענות כלכליות על העניין, אבל אני חושב שלגבי זה הוא חוטא בהבנת המצב לאשורו, והואיל ולא באנו לבחון התנהלות פיננסית של מועדון שחמט לא אפרט לגבי העניין.]

כשנשאלתי לדעתי בעניין, למרות שאינני בעל תפקיד כלשהו במועדון, השבתי שראשית אינני אובייקטיבי, הואיל ובני מודרך באותה ההדרכה המדוברת. שנית, השבתי, מה שחשוב הוא היכן קיים העניין הציבורי.

במועדון כדורגל דוגמת מכבי למשל, לית מאן דלפיג שהעניין הציבורי נמצא בהישגיה של הקבוצה הבוגרת. זה לא אומר שלא צריך להשקיע במחלקות הנוער והילדים, גם בהיבטים שאינם הישגיות עתידית של הקבוצה הבוגרת, כגון חינוך. וזה כמובן לא אומר שלא צריך להפנות משאבים גם לתרומה לקהילה. וזה כמובן לא אומר שלא צריך להפנות משאבים גם לביסוס האתוס או הקמת מוזיאון. זה כן אומר שמירב המשאבים הכלכליים צריכים להיות מושקעים בהישגיה של הקבוצה הבוגרת.

לעומת זאת, העניין הציבורי בהישגיהן של קבוצות השחמט במועדון, מעבר למתחרים בהן ואולי בני משפחותיהם, מסתכם, לכל היותר, בכמה עשרות אנשים.

מנגד, יש עניין ציבורי רב בהרבה בכל אותם ילדים ובני נוער שלוקחים חלק במועדון. הרבה מעבר לביסוס תשתית בוגרת.

לפיכך, כשמנהלי מועדון ספורט שוקלים את חלוקת המשאבים הכלכליים במועדון ספורט, כל שעליהם לעשות הוא לשאול עצמם שאלה אחת פשוטה: היכן מצוי מירב העניין הציבורי?

כתיבת תגובה