יומן מכבי (1) – מעלה גארי שוסע קגלמאכר

היכנסו לעמוד הפייסבוק "הבלוג של מתן גילור", לחצו על like וקבלו עדכון על כל פרסום חדש. אפשר גם בטוויטר https://twitter.com/matangilorblog.

או פשוט הירשמו בפינה השמאלית עליונה וקבלו עדכונים הישר לתיבת הדואר האלקטרוני.

***

ביום שבת האחרון, יצא המועדון בהודעה שהוא נעתר לבקשתו של גארי קגלמאכר לעזוב את מכבי.

להלן התייחסותי לעניין בשני מישורים – מקצועי ובהיבט של גיא לוזון.

מקצועי

מבחינה מקצועית אני חושב שגארי (וסלחו לי שמטעמי נוחות מעתה ואילך אשתמש בשמו הפרטי) היה מטובי השחקנים במכבי בעונה החולפת. לדעה זו שותפים גם חברי ארגון 'הקופים הירוקים', אשר בחרו בו לשחקן העונה שעברה. חשוב לומר שדעת הקהל לא תמיד משקפת נאמנה את המציאות וודאי שאין קונצנזוס לגבי גארי, אבל אני כן חושב שיחסית הוא כן מוערך בקהל.

הדבר גם קיבל חיזוקים סטטיסטיים במספר פרסומים, ביחס לשאר הליגה, חרף הבעיה בשימוש בסטטיסטיקה בכדורגל ולמרות העובדה שהרבה יותר קשה לשחקן מכבי להתבלט בעונות האחרונות.

אני לא אומר שגארי שיחק טוב בעונה שעברה, אבל אני כן חושב שהוא היה בינוני ומעלה. לא, מכבי לא צריכה להסתפק בבינוני, אבל בעונה בה רוב השחקנים מציגים יכולת שנעה בין גרועה למבישה, בינוני זה המון. נדיר שבקבוצה בשפל פתאום נמצא שחקן שנראה פנטסטי. אלה הם יחידי סגולה, וגארי לא נמנה עליהם. אם ניקח דוגמה מהעבר, אז מאור בוזגלו היה טוב בהפועל פתח תקוה, מצוין באיחוד בני סכנין ובינוני ומטה במכבי תל אביב. בהפועל באר שבע שוב חזר ליכולת גבוהה, אחרי ביקור בבלגיה. רוצה לומר שבמצבה של מכבי ת"א באותה העת היה בלתי אפשרי להראות יכולת גבוהה. כנ"ל לגבי מכבי בעת הנוכחית. אני לא יכול לחשוב אפילו על שחקן אחד שהיה טוב בעונה שעברה. לפיכך, גארי לא רק שהראה יכולת בינונית ומעלה שהיא טובה ביחס לסביבה, אלא הראה שהוא יודע להתבלט בקבוצה במשבר, דבר אשר דורש אופי המיטיב עם מכבי הנוכחית.

אני חושב שגארי יכל לתרום למכבי הן כמגן ימני והן כבלם, כשחקן ליבה.

 

גיא לוזון

בואו נתחיל עם מה שגיא לוזון אמר. אליבא דלוזון, הוא חשב שלגארי יש מקום בקבוצה. גארי רצה הבטחה שהוא יהיה שחקן מרכזי ולוזון לא יכל להבטיח לו זאת. בשל כך, גארי ביקש לעבור קבוצה. לוזון גם ציין שהוא מאד מעריך שחקנים כמו גארי שמוכנים לוותר על כסף ונוחות בשביל דקות משחק, אפילו בגיל כזה.

עד כאן מה שלוזון אמר. על פניו נראה לגיטימי. מאמן לא רוצה להבטיח לשחקן שהוא עומד להיות שחקן מרכזי. בין אם כמדיניות הוא לא מתכוון להבטיח זאת לשחקנים ובין אם אד הוק הוא לא יכול להבטיח דבר כזה לאותו שחקן ספציפי.

אינני בוחן כליות ולב ואני, כרגיל בבלוג זה, אומר את דעתי ואת דעתי בלבד. ולדעתי, לוזון מייפה את המציאות.

אני חושב שלוזון לא רצה את גארי. אלא מאי? ללוזון היה קשה למכור לקהל שעל סמך שיקול מקצועי הוא משחרר את השחקן. אחרי בחירתו לשחקן העונה שעברה של ארגון האוהדים הגדול ביותר וההערכה לה הוא זוכה ביציעים, לוזון בעצם היה מכשיל את עצמו. מה שלוזון היה צריך זה לגרום לגארי לרצות לעזוב בעצמו. והוא עשה זאת היטב על ידי פגיעה במעמד של גארי. כמובן שאפשר לא להסכים איתי, אבל לא השתכנעתי שמדובר על שיקול מקצועי גרידא. האם לוזון לא רצה את גארי משיקולי אגו, הואיל והוא שחקן של קרלסן? אני באמת לא יודע. אבל אני כן חושב שלוזון רצה את גארי מחוץ למכבי.

עכשיו, זכותו של מאמן לא לרצות שחקן משיקול מקצועי או משיקול שאינו מקצועי, אם לדעתו זה לטובת המועדון, מה שאני לא בטוח שקרה כאן.

אבל בואו נשים את הספקולציות שלי בצד ונתיישר לפי דבריו של לוזון.

כמה זמן היה צריך כדי להגיע למסקנה שגארי לא עומד להיות שחקן מכרזי ובהינן שהוא רוצה להיות כזה אין לו מקום במכבי? האם אי אפשר היה להגיע לתובנות האלה לפני חודש וחצי ולצאת למחנה האימון עם זר שעתיד לשחקן העונה בקבוצה? אם רק עכשיו, שבועיים לפני פתיחת הליגה, מתחילים לחפש זר במקום גארי, אזי שחוט השני העובר בכל העונות האחרונות לא חוסך שבטו גם מההכנות לעונה זו.

יהיה קשה מאד לשכנע אותי שהחלטתו של לוזון לגבי מעמדו של גארי התקבלה רק לאחרונה. ואם לא כך, האם לוזון עד כדי כך לא מכיר את הסגל שלו? לא היה יותר חכם לבוא לגארי, להסביר לו את המצב כמה שיותר מוקדם ולצפות ממנו לקבל החלטה? אפילו מיד עם החזרה ממחנה האימון? (אם נניח ששם התקבלה ההחלטה אצל לוזון, ואינני סבור כך.)

 

לסיכום, אני חושב שלוזון טעה פה פעמיים. אחד בשיקול המקצועי של לגבי גארי ושניים לגבי כל ההתנהלות פעם שהוחלט שלגארי לא מובטח מעמד של שחקן מרכזי במכבי.

לפי מה שנראה כעת, אלבס עדיין לא בכושר מספק, וזרים נוספים, אם יגיעו, לא יספיקו להתחבר לקבוצה. למעשה, מכבי הולכת לפתוח את הליגה מול שתי קבוצות שמגיעות בכושר טוב מקמפיין אירופאי, לרבות האלופה, כשבאמתחתה 3 זרים. גג 4 בחלק מהמשחק.

יודעים מה? אם זו ההתנהלות של מכבי, היא לא ראויה למקצוענות, לרצינות ולהשקעה אותן הפגין גארי בעונה החולפת.

תודה גארי. בהצלחה.